Ako precestovať Srí Lanku za 520 EUR/3 týždne?

Srí Lanka odjakživa patrila k našim najväčším snom. Keď sa objavila error fare letenka do Colomba, vedeli sme, že prišiel čas pretaviť sny do reality. Expedíciu sme podnikli na blind a zažili nezabudnuteľnú cestu naprieč ostrovom.

Čo potrebuješ vedieť pred vycestovaním?

Víza - na vstup do krajiny potrebuješ víza, ktoré sa dajú získať online a stoja 35 USD alebo v príletovej hale letiska za 40 USD. Víza platia 30 dní a požiadať o nich môžeš na tejto stránke:
Kým pristanú na tvojom emaily, prejde len pár minút, no treba si nechať rezervu aj 3-4 dni pred odchodom - predsa len, každý už počul o Murphyho zákonoch. Potvrdenie odporúčam mať vytlačené a preukázať sa ním na letisku.

Redukcia na zástrčky (cestovný adaptér) - pri cestovaní po Srí Lanke sa môžeš stretnúť s rôznymi typmi zásuviek. Pred cestou si preto zaobstaraj cestovný adaptér typu G a pero. Áno, čítaš dobre - pero. Niektoré zásuvky majú tri diery usporiadané do trojuholníka, do hornej musíš zatlačiť nejaký predmet (nám sa osvedčilo pero) a potom môžeš do spodných dvoch zapojiť napr. nabíjačku na mobil. Ďalší typ sú anglické zásuvky, na ktoré jednoducho použiješ adaptér.

Kedy je sezóna? - Na Srí Lanke sú monzúnové obdobia. Hlavné obdobie dažďov je v mesiacoch október – január a máj – júl. Ideálnym obdobím na dovolenku na juhu a západe ostrova je obdobie december – marec, pričom vrchol sezóny a najväčší príliv turistov nastáva v mesiacoch január a február. Východné pobrežie je trochu odlišné a dá sa tam dovolenkovať aj v mesiacoch máj – september.

Očkovania a iné opatrenia - Ako každý cestovateľ by si mal mať očkovanie proti žltačke a do tejto oblasti si pribaľ aj účinný repelent, kedže sa tu vyskytuje horúčka Dengue. Počas spánku je potrebné chrániť sa sieťou a po zotmení repelentom - dá sa kúpiť aj na mieste a väčšinou obsahuje účinnú citronelu.

Máme letenky, čo ďalej?

Kúpili sme letenky Kyjev - Colombo - Kyjev a keďže sme už v Kyjeve boli, tešili sme sa na jeho ďalšiu návštevu. Do Kyjeva sa dá lacno dostať z Bratislavy alebo Budapešti Wizzairom a ešte lacnejšie vtedy, ak máš predplatené členstvo. Let z Bratislavy bol síce v ten istý deň ako náš, ale časovo nevyhovoval a preto sme sa rozhodli pre ranný let z Budapešti. Ako dopravu do Budapešti sme využili spolujazdu za pár eur. Návrat do Bratislavy vo večerných hodinách dokonale zapadal do nášho plánu a dokonca sme stihli aj degustáciu pirohov v našej obľúbenej kyjevskej reštaurácii. Naše letenky boli teda kompletné a my sme sa bez ďalších starostí mohli tešiť na cestu.

V oblakoch na ceste do Kyjeva
V oblakoch na ceste do Kyjeva (zdroj: Kristián Hanus)

Príchod na Srí Lanku

Letisko Bandaranaike sa nachádza v tesnej blízkosti mesta Negombo. Prilietame v skorých ranných hodinách, dostávame nálepku do pasu a po dôslednej kalkulácii cien vo všetkých stánkoch vyberáme najvýhodnejšiu sim-kartu. Nasleduje rýchly pohľad do bookingu a už vyrážame do najbližšieho vhodného ubytovania. Pri východe z letiska ako obvykle bojujeme s nájazdom ziskuchtivých a otravných tuk-tukárov. Našťastie po absolvovaní Zanzibaru sú títo len na úrovni začiatočník v otravovaní a rýchlo sa vzdávajú. Ešte neznalí miestnych pomerov sa k ubytovaniu vyberáme samozrejme pešo, z čoho môj chrbát s naloženým batohom nebol zrovna nadšený.
Z letiska chodia v pravidelných intervaloch autobusy do Negomba (končia na autobusovej stanici), odkiaľ je možné prejsť k železničnej stanici alebo pokračovať autobusom do ďalšej destinácie.

Okolie letiska Bandaranaike a možnosti dopravy do Negomba alebo Colomba
Okolie letiska Bandaranaike a možnosti dopravy do Negomba alebo Colomba (zdroj: Kristián Hanus)

Je možné vystúpiť aj na hlavnej ceste a nastúpiť na autobus smer Colombo, odkiaľ sa dá opäť pokračovať z autobusovej stanice alebo nasadnúť na vlak.

Peniaze a internet

Na Srí Lanke sa platí srílanskými rupiami. Za 1 € dostaneš aktuálne približne 180 až 190 rupií, záleží kde si meníš peniaze. Prekvapivo, najlepší kurz sme našli na letisku. Vo všeobecnosti platí, že čím viac sa približuješ k pobrežiu, kurz bude horší a preto ti odporúčam zameniť si čo najviac peňazí hneď na začiatku svojho tripu. Nemusíš sa báť, peniaze sa dajú zmeniť v každom meste, kde vždy nájdeš niekoľko bánk. Priprav sa však na to, že okrem pasu si budú robiť fotokópie všetkých bankoviek. Na kopu bankoviek, ktoré následne obdržíš si priprav ďalšie dve peňaženky.

Na niektorých miestach okrem rupií akceptujú aj americké doláre, otázkou je teda, čím platiť? Odpoveď je jednoduchá – v 99 % prípadov bude výhodnejšie, ak zaplatíš rupiami, pretože pri platbe dolármi ti vždy dajú horší kurz.

Čo sa týka bankomatov, nemáme s nimi skúsenosti, ale je ich dosť v každom meste. Limit na jeden výber je ale 50 000 LKR, čo je okolo 260 €. V lepších reštauráciách, hoteloch a pod. sa dá platiť bankomatovými kartami a takmer vždy ti k platbe naúčtujú aj poplatok za transakciu vo výške niekoľkých percent zo sumy nákupu.

Srílanské rupie s ktorými sa budeš cítiť takmer ako milionár
Srílanské rupie s ktorými sa budeš cítiť takmer ako milionár (zdroj: Zdroj: https://www.brecorder.com/)

Turistickú SIM-kartu sme si kúpili hneď pri východe z letiska. Netreba sa unáhliť a pozrieť si ponuku vo všetkých stánkoch. Na výber máš z niekoľkých variantov, záleží len na tebe koľko GB dát potrebuješ. My sme si kúpili 12 GB SIM-kartu s volaniami a SMS za 10 USD. Za 3 týždne sme spotrebovali presne 7 GB, záleží na čo konkrétne využívaš internet. Podľa informácii od iných cestovateľov sa SIM-karty dajú kúpiť aj v meste a sú oveľa lacnejšie, my sme ale internet potrebovali už na letisku, preto sme si vybrali z dostupnej ponuky. Čo sa týka kvality signálu, až na malé výnimky sa nemôžem sťažovať, dokonca to bolo lepšie ako u nás.

Doprava

Medzi jednotlivými mestami na Srí Lanke existuje nespočetne veľa možností dopravy - všetko záleží od vašich finančných možností, komfortu a času, ktorý máte k dispozícii.

Vlastný šofér

Najjednoduchšia a vraj nie až tak drahá záležitosť je najať si vlastného šoféra buď na celý pobyt alebo len na niekoľko dní, ktorý bude zároveň tvoj sprievodca. Môžeš ich nájsť priamo na letisku, cez agentúru na internete, na Facebooku... Cena prenájmu na veľké auto (minivan) sa údajne pohybuje okolo 60 EUR na deň.

Vlaky

Naopak, jednou z najlacnejších možností je cestovanie vlakom. Vo vlaku sa dajú kúpiť lístky do troch tried:
Ak chceš mať z jazdy vlakom autentický zážitok, choď 3. triedou, ktorá je najlacnejšia, ale na niektorých trasách musíš počítať s tým, že vozne budú poriadne preplnené a môže sa ti stať, že celú cestu (niekoľkohodinovú) budeš musieť stáť, prípadne sedieť na zemi. Našťastie, domáci sú veľmi milí a občas ťa pustia sadnúť si. Takto som sa dal do reči s jedným pánom, ktorý v minulosti 18 rokov pracoval na univerzite v bývalom Česko-Slovensku a spomínal ešte na Husáka :D
Druhá trieda vyzerá podobne ako tretia, taktiež tam stoja ľudia, ale dajú sa do nej kúpiť aj miestenky.
Prvá trieda vyzerá už celkom dobre a každý ma svoje miesto - ak chceš mať istotu pohodlia, toto je pre teba.
Kde si kúpiš lístok? Na každej vlakovej stanici nájdeš okienko, kde ti predajú lístok, prípadne poradia ohľadom časov odchodu, takže nemusíš mať strach, cestovanie na Srí Lanke je veľmi jednoduché. Lístok si nechaj po celý čas pri sebe, pretože na niektorých väčších staniciach ho od teba pri východe budú pýtať. Neviem, čo by sa stalo, keby si ho nemal, ale pre istotu...

Nevýhodou je, že vlaky sú dosť pomalé v porovnaní s autobusmi, chodia len pár krát za deň a dostaneš sa nimi len po hlavných trasách (viď mapka).
Vlakové spojenia môžeš vyhľadávať na tejto stránke: http://slr.malindaprasad.com/

Mapka železničných trás na Srí Lanke
Mapka železničných trás na Srí Lanke (zdroj: Zdroj: https://wikitravel.org)

Autobusy

Pre nás jednoznačne najlepší pomer cena/rýchlosť, dostupnosť. Autobusom sa dostaneš takmer všade, a aj keď ťa budú dotieraví tuk-tukári presviedčať o opaku - never im. Priprav sa, že vety ako "Tam autobus nechodí.", "Autobus mešká." a ich rôzne obmeny budeš počúvať veľmi často. Autobusy majú cenník, ktorý sa dá nájsť dokonca aj online, napríklad tu:
V autobuse je vždy človek, ktorý predáva lístky. V tých lepších prípadoch ho dostaneš vytlačený a je na ňom napísane odkiaľ kam ideš a koľko stojí, no zažili sme aj situácie, keď ti lístky vypíšu ručne na malé zdrapy papierika a v jednom prípade cenu poriadne prestrelili...no a samozrejme potom je tu ešte prípad keď ti nedajú ani jedno.
Cena autobusu začína na 10 LKR, za to, že si nastúpil...a ak nastúpiš zle, je možné že ťa prepustia aj zadarmo.

Autobus na Srí Lanke
Autobus na Srí Lanke (zdroj: Kristián Hanus)

Tuk-Tuk, skútre, bicykle...

Samozrejme občas treba využiť aj iné druhy dopravy, veď prečo nie? Ak potrebuješ použiť tuk-tuk, nezabudni tvrdo vyjednávať a nedaj sa okabátiť.
Pri pláži je celkom výhodné aj požičanie skútra a cena začína na 800 LKR, bežne 1000 LKR. Môžeš si ho požičať priamo v tvojom ubytovaní (ak ponúka túto možnosť), alebo v požičovni. Pri prevzatí je potrebné mať pri sebe pas, ktorý si buď prefotia, alebo nechajú, kým skúter nevrátiš.
V niektorých mestách je výhodné požičať si bicykel...a ako bonus to je aj celkom zábavné. Bicykel na celý deň sa dá zjednať na 200-250 LKR - záleží aký dobrý si vyjednávač :)

Naša cesta po ostrove

Naša cesta naprieč Srí Lankou
Naša cesta naprieč Srí Lankou (zdroj: Kristián Hanus)

2. deň

Naša cesta sa začala v meste Negombo, odkiaľ sme sa po jednodňovej aklimatizácii vybrali na sever ostrova. Väčšina vlakov začína v Colombe na stanici Colombo Fort, kam sme sa presunuli skoro ráno, aby sme stihli náš vlak do Anuradhapury. Na cestu si ešte kupujem desiatu a keď ju dostanem do rúk zabalenú v poznámkach z fyziky, rozmýšľam, či si zo mňa predavač robí dobrý deň, alebo videl môj index a snaží sa mi niečo naznačiť. Príjemné čítanie k jedlu, taký oddych.
Cesta z Colombo Fort do Anuradhapury trvá 6 hodín, počas ktorých vlak prekoná vzdialenosť 190 km. Je to fajn zážitok a aj keď je cestá dlhá, ty si môžeš nerušene vychutnávať výhľad z okna na ryžové polia, palmy a srílanský vidiek.

Cesta vlakom z Colomba do Anuradhapury
Cesta vlakom z Colomba do Anuradhapury (zdroj: Kristián Hanus)

3. deň

Anuradhapura

Skoro ráno sa vyberáme do starovekého mesta strateného v džungli - Anuradhapura, ktoré je rozlohou naozaj obrovské. Nezabudni si so sebou vziať šatky, alebo vhodné oblečenie, keďže vstup do chrámov je povolený len so zakrytými kolenami a ramenami.
Nachádzajú sa tu miesta plné turistov a domácich, ale aj miesta kde budeš takmer úplne sám obdivovať prírodu, nad hlavou ti budú lietať papagáje, budeš počuť škrekot pávov z lesa a vychutnávať si úžasnú atmosféru. My sme pešo prešli približne 15 km, ale je tu možnosť požičania bicyklov, alebo sa voziť tuk-tukom.
Do celého objektu je vstup zadarmo, okrem pamiatky Abhayagiri Dagoba, kde sa platí vysoké vstupné 25 USD.

Mapa starovekého mesta Anuradhapura s vyznačenými pamiatkami
Mapa starovekého mesta Anuradhapura s vyznačenými pamiatkami (zdroj: zdroj: http://www.lievistourist.com/contacts/)

Kde sa nám páčilo najviac? - Jednoznačne okolie Jetawanarama dagoba. Boli sme tu takmer sami, je tu nádherná príroda, veľa zvierat a úžasná atmosféra. Toto miesto vo mne zanechalo silný dojem.

Okolie chrámu strateného v pralese - Jetawanarama dagoba
Okolie chrámu strateného v pralese - Jetawanarama dagoba (zdroj: Kristián Hanus)

4. deň

Dambulla - jaskynné chrámy

Cesta autobusom z Anuradhapury do Dambully trvá približne dve hodiny. Odporúčam navštíviť obchodík Bentota bake house v centre, kde majú tie najlepšie čerstvé kešu oriešky, aké som na Srí Lanke jedol.
V Dambulle môžeš navštíviť chrámový komplex na kopci ukrytý v skalách. Na vrch vedú schody, no nie je to nič náročné a zvládne to takmer každý - odmenou ti bude nádherný výhľad na okolie. Hore sa dá dostať z dvoch strán, no pozor si treba dať na to, že vstupné sa dá kúpiť len na jednej (pri parkovisku), kde bohužiaľ nechodí autobus a preto treba využiť napríklad tuk-tuk. Na druhej strane kopca sa nachádza obrovská socha zlatého Buddhu.
Po prehliadke chrámov sadáme na autobus do oblasti Sigiriya, ubytujeme sa v malom bungalove v prostredí džungle a objavujeme miestnu reštauráciu so snáď najlepším rice and curry na celej Srí Lanke.
Vstupné do jaskynných chrámov - 1500 LKR (cca 10 USD).

Jaskynné chrámy v Dambulle
Jaskynné chrámy v Dambulle (zdroj: Kristián Hanus)

5. deň

Sigiriya Lion rock a Pidurangala

Snažíme sa vyhnúť najväčšiemu teplu a preto ideme skoro ráno - škoda, že si to povedali aj stovky ďalších turistov. Asi je potrebné prísť ešte skôr, ideálne okolo 7:30. Vstupné do areálu je opäť vysoké - 30 USD za osobu. Výstup je stredne náročný a popri ceste na vrch sa nachádzajú aj opice, na ktoré si treba dávať pozor.
Na vrchole skaly na nachádzal palác a dnes sú z neho len ruiny. Pod skalou sa nachádzajú nádherné a udržiavané vodné záhrady.

Skala Lion rock a záhrady pod ňou
Skala Lion rock a záhrady pod ňou (zdroj: Kristián Hanus)

Po zostupe sa môžeš presunúť napríklad na Pidurangala rock a vychutnať si výhľad na Lion rock z celkom iného uhla. Vstupné na Pidurangalu je 500 LKR a keďže sa v dolnej časti prechádza cez chrám, je potrebné mať šatky - našťastie sa dajú požičať pri vstupe a po prechode cez chrám si ich môžeš zložiť. Výstup na Pidurangalu je o trochu náročnejší, hlavne vo finálnej časti, kedy je potrebné liezť po obrovských balvanoch. Miestami som podával horolezecký výkon. Tá námaha však stojí za to, pretože ťa čaká nádherný výhľad.

Výhľad z Pidurangaly
Výhľad z Pidurangaly (zdroj: Kristián Hanus)

6. deň

Polonnaruwa

Zo Sigiriye podnikáme výlet do mesta Polonnaruwa, kde nás čaká obrovský archeologický park, ktorý patrí pod UNESCO. Vstupné je 25 USD. Ako vždy, opäť si treba pripraviť šatky...Tento park je tak obrovský, že sme sa rozhodli pre požičanie bicyklov, čo sa ukázalo ako veľmi dobrý nápad. Najkrajšie miesto bolo jednoznačne okolie chrámu Lankatikala Vihara, kde stačí ísť trochu ďalej po chodníkoch a ocitneš sa úplne sám medzi ruinami v meste, stratený v džungli, a budeš počuť len spev vtákov a cvrlikanie cvrčkov. Naozaj nádherné miesto, ktoré stojí za návštevu.

Polonnaruwa ancient city - mesto stratené v džungli a jeho úchvatná atmosféra
Polonnaruwa ancient city - mesto stratené v džungli a jeho úchvatná atmosféra (zdroj: Kristián Hanus)

7.deň

Kandy

Náš ďalší cieľ je chrám Buddhovho zubu v Kandy alebo Sri Dalada Maligawa. Ceremónia prehliadky relikvie sa koná ráno od 5:30-7:00 a 9:30-11:00 a večer od 18:30-20:00.
Vstupné do chrámu je 1500 LKR. Hovorí sa, že v minulosti sa im stala nepríjemná nehoda - počas ceremónie im krabička s Buddhovým zubom spadla na zem a otvorila sa. Na prekvapenie všetkých prítomných však bola prázdna. Nakoniec sa im podarilo vzniknutú situáciu úspešne zakamuflovať - zub je ukrytý na bezpečnom mieste a jeho reálna účasť na ceremónii by nebola bezpečná. Čo je pravdy na tomto príbehu, sa mi bohužiaľ nepodarilo zistiť, no v každom prípade je poriadne zábavný. Po prehliadke chrámu sa presúvame do mesta Pinnawala.

Sri Dalada Maligawa - chrám Buddhovho zubu v Kandy
Sri Dalada Maligawa - chrám Buddhovho zubu v Kandy (zdroj: Kristián Hanus)

8. deň

Pinnawala - slony, výroba čaju, ajurvéda...

Bývame rovno oproti sloniemu "sirotincu" a majiteľ nášho hotela nám ráno ponúkol, že nás povozí po miestnych atrakciách. Ako prvá bola na pláne malá továreň na spracovanie čaju - Glenloch, kde nám sympatická sprievodkyňa porozprávala všetko o výrobe čaju aj s názornými ukážkami. Na konci prehliadky je samozrejmosťou ochutnávka čaju a možnosť si niektorý aj kúpiť.
Pokračujeme do ajurvédskej bylinkovej záhrady, kde nám miestny sprievodca, ktorý vyzeral ako predavač z teleshoppingu, poukazoval koreniny, bylinky, rastliny a stromy, ktoré sa používajú na výrobu kozmetiky s liečivými účinkami. Na záver si môžeš dať ajurvédsku masáž alebo nakúpiť.
Presúvame sa do Millenium, kde sa môžeš voziť na slonoch (len voľne sedieť, bez klietky, takže ich to nebolí), kúpať ich, pozrieť si vonkajšie slonie múzeum a nazrieť do zákulisia výroby papiera zo slonieho trusu aj s podrobným výkladom.
Ráno a poobede sa môžeš ísť pozrieť na slony zo "sirotinca" (ťažko povedať, či ide o sirotinec, alebo sú slony zámerne chované v zajatí). Dole k rieke sa dostaneš, len ak sa preukážeš že bývaš v blízkosti - ukážeš kľúče od izby s menovkou hotela, alebo si zaplatíš. Ak chceš, ráno o 9:00 a poobede o 13:00 a 17:00 môžeš prísť kŕmiť malé slony mliekom z fľašiek, kúpanie v rieke je od 10:00-12:00 a 14:00-16:00.

Kakové bôby v ajurvédskej záhrade, sušenie čajových lístkov v továrni a kúpanie slonov v Pinnawale (zdroj: Kristián Hanus)

9. deň

Nuwara Eliya - čajové plantáže

Autobusom sa presúvame do blízkej Rambukkany a nastupujeme na vlak. Tento ťah sa neskôr ukázal ako veľmi dobré riešenie - nastúpiť v Kandy je už o niečo horšie, pretože šanca nájsť si miesto v preplnenej tretej triede je takmer nulová. Vlak pomaly stúpa až do nadmorskej výšky 1868 m.n.m., vonku sa ochladí na 17 °C a my zažívame teplotný šok. Keďže čajovú továreň sme už navštívili, túto oblasť sme navštívili hlavne kvôli jednej z najkrajších železničných trás na svete. Veru bolo sa na čo pozerať...Odporúčam vlakom pokračovať až do mesta Ella, kde je naozaj nádherná príroda a okolie.

Cesta vlakom do Nuwara Eliya
Cesta vlakom do Nuwara Eliya (zdroj: Kristián Hanus)

10.-11. deň

Tangalle - pláže

Po úmornej ceste autobusom na juh prichádzame do oblasti Tangalle, kde je obrovská pláž, no zároveň veľké vlny. Na večernú prechádzku po pláži je to ale viac než postačujúce. V tomto meste sme jedli podľa nás najlepšie kottu roti a hoppers. Ovocie môžeš nakupovať na trhu pri autobusovej stanici - červené banány, soursop, voňavé limetky, obrovské papáje...Na druhý deň ideme na expedíciu skútrom - preskúmať pláže v Goyambokke, ktoré sa nám ihneď zapáčili.

Západ slnka na pláži v Tangalle
Západ slnka na pláži v Tangalle (zdroj: Kristián Hanus)

12.-15. deň

Goyambokka pri Tangalle

Dohodli sme si ubytovanie v starom rezorte na útese - Rocky point. Nenachádzajú sa na bookingu, našli sme ich len na Tripadvisore a preto sme šli ubytovanie dohadovať osobne. Ak ostaneš viac nocí, cena je 11 EUR/osoba/noc s raňajkami, čo je na túto oblasť viac než len dobrá cena. Domčeky ale nutne potrebujú obnovu, servis zo strany personálu tiež nebol najlepší, no ak nie si náročný, môžeš sa tešiť s útulného bývania priamo pri pláži na útese. Ak berieme do úvahy náš malý rozpočet, je to obrovský luxus. Z dedinky Goyambokka sa dá prejsť na nádhernú pláž Silent beach - po príchode ťa určite oslepí slnko a nádherne modrá farba vody, no kúpanie tu miestami prestáva byť zábavné kvôli obrovským vlnám.

Páv a.k.a. farebný krocan počas rannej prechádzky našim rezortom
Páv a.k.a. farebný krocan počas rannej prechádzky našim rezortom (zdroj: Kristián Hanus)

16.-18. deň

Unawatuna, Jungle beach, Wijaya beach a Galle

Po opustení krásnej dedinky Goyambokka sa presúvame do oblasti Unawatuna a našou prvou zastávkou je Jungle beach. Táto pláž sa nachádza za kopcom a preto tu môžeš ísť tuk-tukom, alebo pešo. Keď objavíš bufety, si na správnom mieste - potom musíš ešte zísť pešo dole k pláži. Čo sa týka kúpania, táto pláž sa nám páčila asi najmenej - je tu veľa koralov, na ktorých si môžeš poraniť nohu a kedže ide o malú pláž, je dosť preľudnená, či už turistami ale aj domácimi.
Wijaya beach - táto pláž je naozaj príjemná, no na niektorých miestach sú silné vodné prúdy, čo môže byť nebezpečné. Na tomto mieste žije obrovská korytnačka, no na potápanie s ňou treba mať šťastie. Ak si sadneš na deku, budeš vidieť ako sa chodí nadychovať na hladinu - má fakt veľkú hlavu :) Často pláva v oblasti silných prúdov, alebo sa chodí najesť rias do vedľajšieho veľkého "bazéna" - tak vyzerá útvar vytvorený v mori z koralových útesov. Čo sa týka šnorchľovania v tejto oblasti, nečakaj zázraky, no stále môžeš vidieť množstvo nádherných rýb. Pri príchode na Wijaya beach môžeš vidieť aj rybárov na drevených koloch trčiacich z mora. Kedysi to bol tradičný spôsob rybolovu, no dnes sú to už len herci, ktorí pózujú pre turistov...
K večeru podnikáme výlet do Galle, kde pri veľkej soche Buddhu vchádzame do stánku s koreninami. Bol som veľmi prekvapený a prvý raz v živote som videl muškátový orech a vanilkové lusky tak ako majú vyzerať. Keď vojdeš do pevnosti Galle, je to ako návšteva iného sveta. Vo vnútri to na mňa pôsobilo dosť európsky, nebyť tuk-tukov, asi by som uveril, že som sa teleportoval.

Takto to vyzerá vo vnútri pevnosti Galle
Takto to vyzerá vo vnútri pevnosti Galle (zdroj: Kristián Hanus)

19.-20. deň

Hikkaduwa - Tsunami múzeum, korytnačia liaheň

Našou poslednou zastávkou na ceste po ostrove je oblasť Hikkaduwa. Bývali sme oproti Narigama beach - pláž je tu dlhá a široká, voda je plytká a vhodná pre začínajúcich surferov, ktorých je tu naozaj veľa. Ďalšou vhodnou plážou pre surferov - začiatočníkov, je aj pláž Welligama pri Mirisse.

Podnikli sme výlet do dedinky Peraliya, v ktorej stál vlak s približne 1500 pasažiermi v čase, keď v roku 2004 na srílanskú pevninu udrelo tsunami. Dodnes je toto vlakové nešťastie považované za jedno z najhorších v histórii. Blízko je postavený pamätník obetiam - obrovská socha Buddhu. V Peralii sa nachádzajú dve múzeá. Jedno je plné fotiek, ktoré pozbierala pani žijúca v dome, kde sa múzeum nachádza. Stará sa oň a na danom mieste bola aj v čase katastrofy, takže ti porozpráva svoje zážitky z daného dňa a odpovie na všetko čo ťa zaujíma. Vstupné sa neplatí, ale majú krabičku na dobrovoľný príspevok.
Druhé múzeum má skôr vzdelávaciu funkciu - dozvieš sa tu informácie o zemetraseniach, o tsunami a taktiež obsahuje veľa fotiek z tejto katastrofy. Vstupné je 250 LKR.
Presúvame sa do korytnačej liahne, ktorá je vzdialená len pár minút chôdze. V tejto oblasti hniezdi veľa korytnačiek rôznych druhov. Bohužiaľ ich vajcia sú pochúťkou pre miestnych obyvateľov, ktorí vykrádajú ich hniezda. Ľudia z liahní ich v tomto prípade chodia vykupovať a zahrabú ich do piesku, kde prebieha inkubácia. Po vyliahnutí sa malé korytnačky umiestnia do bazéna a večer sa môžeš zúčastniť ich vypúšťania do oceána. Vstupné do tejto liahne bolo 500 LKR.
Na pláži v Hikkaduwe môžeš kŕmiť riasami obrovské korytnačky. Ako ich nájdeš? Jednoducho - bude tam veľa ľudí. Podľa našich informácii býva korytnačiek viac v ranných hodinách, kedy sa prichádzajú najesť. My sme boli na tomto mieste večer, kŕmili sme dve obrovské korytnačky a zároveň sme sledovali ako sa čerstvo vyliahnuté korytnačky vyhrabávajú z piesku..

Malá korytnačka olive ridley v liahni
Malá korytnačka olive ridley v liahni (zdroj: Kristián Hanus)

21. deň

Presun do Negomba

Jedlo na Srí Lanke

Srílančania milujú korenie a milujú jedlo. Ryby a kokosové orechy sú dve z najvplyvnejších zložiek ich kuchyne. Prvý deň som si na obed veselo objednal byriani - to poznám, veď som to jedol v Afrike. Výsledkom nebola ryža s korením, ale korenie s ryžou. Našťastie sa nám po prvotnom šoku podarilo rýchlo adaptovať a už sme jedli všetko, čo nezjedlo nás. Útoky kapsaicínom ti hrozia hlavne v lokálnych reštauráciach, ktoré sú určené primárne domácim. Cena za jedno hlavné jedlo sa pohybuje od 150 LKR v miestnej reštaurácii až po 1000 LKR a viac priamo na pláži.

Čaj

Srílančania pijú čierny čaj s mliekom a cukrom (tea) alebo plain tea - čaj, aký poznáme my, s tým rozdielom, že sa pripravuje prelievaním horúcej vody cez sitko, teda sa nelúhuje.

Takto sa pije čierny čaj na Srí Lanke - rozdiel medzi "tea" a "plain tea" je v pridanom mlieku (zdroj: Kristián Hanus)

1. Raňajky na Srí Lanke

Raňajky môžeš dostať kontinentálne alebo srílanské, ktoré nám chutili rozhodne viac - predsa ich nemáme doma každý deň. Typické raňajky boli palacinky plnené kokosom, pol roti (suché placky s kokosom) alebo string hoppers (ryžové rezance stočené do plochých kruhov a naukladané ako palacinky), ku ktorým sa obyčajne podávalo dhal curry, kokosový sambol (pol sambol) alebo zemiakové curry.

Srílanské raňajky
Srílanské raňajky (zdroj: Kristián Hanus)

2. Rice and curry

Rice and curry je populárne jedlo nie len na Srí Lanke, ale aj v Bangladéši a v južnej Indii. Väčšinou pozostáva z veľkého taniera ryže, dhal-u (pikantná červená šošovica), papadam (tenké, chrumkavé, vypražené placky), sambol (čerstvá príloha, ktorá obsahuje kokos, červenú cibuľu, chilli...), kuracie alebo rybie curry, zeleninové curry (zelená fazuľka, jackfruit, pór, tekvica...), gatukola sambol.
Najlepšie rice and curry sme jedli v oblasti Sigiriya blízko nášho ubytovania v reštaurácii, ktorá malá veľkú zástavku TripAdvisor - oprávnene :)

Rice and curry
Rice and curry (zdroj: Kristián Hanus)

3. Kothu roti

Jedlo, ktoré sa pripravuje z posekanej placky/chleba, zeleniny, korenia a môže sa pridať vajíčko, syr alebo mäso.

Kothu roti
Kothu roti (zdroj: Kristián Hanus)

4. Hopper

Palacinkové cesto v tvare misky, v ktorom môže byť vajce (egg hopper). Cena je od 35 LKR, takže lacné a tak chutné, že sme sa ich nevedeli dojesť :)

Hopper
Hopper (zdroj: Kristián Hanus)

5. Samosa

Tieto malé vyprážané trojuholníky sme jedli hlavne na desiatu a takmer vždy bývajú dosť pikantné. Zvyčajne sú plnené zeleninou a vajíčkom na tvrdo, no určite existujú aj rôzne obmeny.

Egg samosa
Egg samosa (zdroj: Zdroj: https://trip101.com/article/best-things-to-do-in-bodh-gaya-india)

6. Kiribath

Mliečna ryža alebo ryžový puding s tuhou konzistenciou, ktorý sa pripravuje varením ryže v kokosovom mlieku a vode.

Kiribath
Kiribath (zdroj: Zdroj: http://bmckandyhomestay.com/)

7. Pani pol (kokosové palacinky)

Palacinky žĺtej farby plnené sladkou kokosovou náplňou ochutené kardamónom a inými koreninami. Tieto palacinky sú výborné a vieš si ich ľahko pripraviť aj doma. Nie je nič lepšie, ako si po príchode domov spravit Srí Lanku aj na tanieri :)

Pani pol - palacinky plnené sladkou kokosovou plnkou
Pani pol - palacinky plnené sladkou kokosovou plnkou (zdroj: Kristián Hanus)

8. Zeleninové, alebo rybie roti

Pikantná placka v tvare trojuholníka plnená zeleninou alebo s obsahom rybieho mäsa. Vyzerá podobne ako samosa, ale nie je vyprážaná a väčšinou neobsahuje vajíčko. Ak vajíčko obsahuje, má tvar obdĺžnikovej placky a v lepšom prípade obsahuje aj zeleninu.

Zeleninové roti
Zeleninové roti (zdroj: Kristián Hanus)

9. Chicken tikka

Sladkokyslé, diabolsky pikantné, ale zároveň jedlo plné rozmanitých chutí, ktoré sa zvyčajne podáva s ryžou.

Chicken tikka
Chicken tikka (zdroj: Kristián Hanus)

10. Fried rice

Jedlo, ktoré je typické takmer pre celú Áziu nájdeš samozrejme aj na Srí Lanke, a práve tu som jedol jeho zatiaľ najlepšiu verziu.

Fried rice (trochu mi tá ryža svetielkovala z výzdoby v reštaurácii :)
Fried rice (trochu mi tá ryža svetielkovala z výzdoby v reštaurácii :) (zdroj: Kristián Hanus)

11. Chicken chop suey

Chop suey je pôvodom čínske jedlo, ale pripravuje sa aj na Srí Lanke. Ide najmä o zmes zeleniny ako kapusta, fazuľové lusky, zeler atď. v chutnej omáčke. Pripravia ti ho s kuracím mäsom alebo s vajíčkami a ako prílohu dostaneš ryžu alebo rezance.

Chicken chopsuey
Chicken chopsuey (zdroj: Kristián Hanus)

12. String hoppers

Ako som už vyššie spomínal sú to ryžové rezance stočené do plochých kruhov a naukladané ako palacinky, ku ktorým sa obyčajne podáva dhal curry, kokosový sambol (pol sambol) alebo zemiakové curry.

String hoppers s dahl karí, zeleninovým karí s pol sambolom
String hoppers s dahl karí, zeleninovým karí s pol sambolom (zdroj: Kristián Hanus)

Čo ďalšie sa dá na Srí Lanke zažiť?

Royal botanical gardens Peradeniya – táto botanická záhrada sa nachádza približne 5 km od mesta Kandy. Jej rozloha je úctyhodných 59 ha a nachádza sa tu viac ako 4 000 druhov rastlín! Hneď pri vstupe je nádherný dom orchideí. Okrem toho môžete vidieť rôzne druhy korenín, liečivých a iných rastlín. Vstupné je 1500 LKR (cca 10 USD) pre dospelých a 750 LKR (cca 5 USD) pre deti. Otvorené je každý deň od 7:30 do 17:30.

Adam’s Peak (Srí Pada) - hora s výškou 2243 m v centrálnej časti Srí Lanky. Na jej vrchole je útvar o veľkosti 1,8 m, ktorý pripomína odtlačok nohy Buddhu. Na vrchol vedie 6 rôznych trás s rôznou náročnosťou výstupu. Z vrchu je krásny výhľad na okolie, no na výstup sa odporúča ísť čo najskôr ráno, lebo neskôr okolie zahalí hmla. Takisto sa oplatí absolvovať nočný výstup a pozrieť si východ slnka z vrcholu. Bohužiaľ, na vrchole býva veľké množstvo turistov a je dosť pravdepodobné, že ten východ ani poriadne neuvidíš (hlavne ak si menších rozmerov). Navyše trasa na vrchol je doslova posiata odpadkami a smrdí to tu močom (niet sa čomu čudovať, keďže ide o posvätnú horu a navštevuje ju ohromné množstvo domácich).

Adam´s peak
Adam´s peak (zdroj: Zdroj: http://holidayplace.co.uk)

Ella rock – ako názov hovorí, ide o horu neďaleko mesta Ella. Výstup je pomerne náročný, hoci trvá len približne hodinu a pol. Ak máš rád dobrodružstvo, odporúčam nočný výstup, aby si videl východ Slnka, ale radšej si zaplať aj sprievodcu, mohol by si sa stratiť. Výlet sa dá zorganizovať v ubytovaní.

Snake farm Matara – hadia farma, kde sa dozvieš a uvidíš všeličo zaujímavé, čo sa týka hadov. Majiteľ ti za 1000 LKR ukáže kobry, veľhady, zmije, škorpióny a má snáď všetky druhy žijúce na Srí Lanke.

Nine Arch Bridge – most deviatich oblúkov, nachádza sa v Demodara, neďaleko mesta Ella. Ide o nádhernú stavbu z čias, kedy bola Srí Lanka britskou kolóniou. Podľa legendy v časoch stavby vypukla 1. Svetová vojna a železo potrebné na stavbu bolo presunuté do Veľkej Británie. Stavebné práce utíchli a domáci most dokončili len z kamenných tehál a betónu. Architektonický skvost je doplnený nádhernou prírodnou scenériou a ak vystihneš ten správny čas, môžeš si urobiť aj fotku s vlakom.

Most Nine arch bridge blízko mesta Ella
Most Nine arch bridge blízko mesta Ella (zdroj: Zdroj: https://www.visitella.com)

Pozorovanie veľrýb v Mirisse – Mirissa je známa tým, že v jej blízkosti sa nachádza veľké množstvo veľrýb a delfínov. Táto atrakcia je pomerne drahá (priprav si minimálne 35 eur), ale v cene máš raňajky, poistenie lode, pasažierov a dostaneš aj pohľadnicu. Nebuď sklamaný, ak neuvidíš žiadne veľryby, niekedy treba mať len šťastie. Ak veľryby neuvidíš, na druhý deň máš nárok si výlet zadarmo zopakovať. Na internete je plno recenzií, ale bohužiaľ, často sú ľudia sklamaní a preto sme sa tejto atrakcii vyhli.

Národné parky

Hoci je rozloha Srí Lanky len o niečo väčšia ako Slovensko, na jej území sa nachádza až 19 národných parkov.

Udawalawe National Park – patrí medzi najkrajšie a môžeš vidieť slony, byvoly, jelene, veveričky, šakaly, krokodíly, atď. Za poldňové safari zaplatíš približne 25 € na osobu a vraj je lepšie, ako niektoré africké safari.

Minneriya National Park – nachádza sa neďaleko mesta Polonnaruwa a je lákadlom pre turistov vďaka najväčšiemu stádu slonov v Ázii. Okolo dažďového rezervoára sa zhromažďuje až 300 slonov. Za safari zaplatíš 75 USD pre jednu osobu. V prípade dvojice je cena 95 USD za oboch a s vyšším počtom turistov je cena ešte výhodnejšia. Cena zahŕňa vyzdvihnutie z ubytovania, prenájom auta a vstup do národného parku.

Yala National Park – nachádza sa na juhovýchodnom pobreží. Je najviac navštevovaným parkom na Srí Lanke a s rozlohou 1260 km2 druhým najväčším. Najväčším lákadlom sú leopardy, ktoré tu žijú v najväčšej koncentrácii v celej Ázii. Na výber máš ranné safari za 35 USD, večerné safari za 40 USD alebo celodenné safari za 57 USD na osobu. Leopardy sú vraj úplne pokojné a preto si môžeš urobiť veľa krásnych záberov.

Wilpattu National Park – nachádza sa na západnom pobreží, približne 130 km od mesta Negombo. V tomto národnom parku môžeš vidieť rôzne živočíšne druhy, napríklad leopardy, medvede, jelene, slony, byvoly, krokodíly, krásne motýle, vtáky ale i korytnačky. Cena safari je približne 25 až 30 EUR na osobu, ak cestujete dvaja.

Viac o národných parkoch na Srí Lanke sa dozvieš na tomto webe: https://lanka.com/about/attractions/national-parks-of-sri-lanka/

Občas to na safari môže vyzerať aj takto...záber z NP Yala
Občas to na safari môže vyzerať aj takto...záber z NP Yala (zdroj: Zdroj: https://www.travelnation.co.uk)

Aký dojem na mňa urobila Srí Lanka?

Srí Lanka je nádherné miesto, ktoré ti ponúkne oveľa viac než len leňošenie na pláži. Má neuveriteľne bohatú kultúru a prírodu. Okrem toho ťa prekvapia aj milí ľudia - ako mi raz povedal jeden miestny: Srílančania veria na karmu, a preto sa snažia robiť len to najlepšie. Tri týždne strávené na tomto nádhernom ostrove sú bohužiaľ veľmi málo a nedá sa stihnúť všetko. Ak sa tu rozhodneš ísť, priprav si aspoň malý plán, čo všetko by si chcel vidieť. My sme plánovali všetko až na mieste a snažili sa vidieť čo najviac, no už teraz vieme, že sa tu jedného dňa určite vrátime a budeme pokračovať v objavovaní. Ak poviem, že Srí Lanka patrí k najkrajším miestam, ktoré som doteraz navštívil, určite nepreháňam. Ak budeš mať šancu navštíviť toto nádherné miesto, neváhaj. Srí Lanka sa nedá opísať slovami, to musíš zažiť!

Silent beach blízko Goyambokky
Silent beach blízko Goyambokky (zdroj: Kristián Hanus)

Koľko to stálo?

vstupy (múzeá, UNESCO, iné pamiatky): 65 EUR

SPOLU: 523 EUR

Kristián Hanus

Som študentom FCHPT STU, zaujímam sa o vedu a techniku. Vo voľnom čase rád cestujem a športujem. So športom sa spája aj dobré jedlo, ktoré nielen rád konzumujem, ale i pripravujem. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné